Få den beste starten på uka!

Blåmandag er et kjent utrykk for mange. Det kan starte allerede så tidlig på søndagen. Man innser at helgen snart er over og at hverdagen står for tur. Overgangen fra ukens chilleste dag til ukens tøffeste, kan for mange føles veldig brå. Når alarmen durer løs på mandagsmorgen man må tvinge en motvillig kropp til å komme seg ut av senga. Det føles som om hvert eneste fiber i kroppen gjør alt for å jobbe mot deg når du sakte men sikkert flytter en fot etter den andre. Døra til badet virker så uendelig langt borte og det er nesten så øynene glipper igjen når man setter seg på doskåla. Kjenner du deg igjen?

Jeg er av den irriterende typen som elsker mandager. Mandager for meg betyr en ny uke, ny start og nye muligheter. Jeg vet at alt det jeg får gjort unna på mandagen, setter standaren for resten av uken. Derfor prøver jeg å gjøre mandagene så bra som jeg klarer, slik at uken kan fortsette i den flyten. For hvis uken starter dårlig, kan det være vanskelig å få snudd det. Alt dette ligger i psyken. Man må snu det negative man forbinder mandager med til noe positivt. Her har dere mine beste tips for å få den beste starten på uka!


Ο Vær uthvilt
Det er vanskelig å starte uka på en bra måte hvis man har mye underskudd med søvn. Vær derfor sånn passe flink til å legge deg tidsnok på søndagene. Du kjenner din egen kropp best og vet sånn ca hvor mye søvn du trenger per natt. Sørg at du får nok søvn og det vil bli mye enklere å stå opp når klokka ringer.

Ο Våkne på en behagelig måte
Apropos vekkeklokke. Kutt ut de irriterende signal-lydene som gjør at du hater alt i verden før du i det hele tatt har åpnet øynene. Ved å våkne gradvis blir det mye enklere å stå opp når du skal. I tillegg føler man seg mye mer opplagt. Jeg elsker dimmelampe-vekkeklokken min. Den skrur på et varmt og behagelig lys ca en halvtime før jeg skal våkne og dimmer seg skarpere til dagslys. Denne er også genial når det er mørketid. I tillegg finnes det mange våkne-apper som justerer volumet på alarmen høyere og høyere til du våkner. 

Ο Planlegg kvelden i forveien
Man klarer sjelden å tenke helt klart når man nettopp har stått opp. For å unngå å tømme hele klesskapet i jakten på et ok antrekk, kan man legge dette frem på søndagskvelden. Pakk jobbvesken før du skal legge deg, hvis det er noe spesielt du må huske å ha med deg. Lag en spennende lunsj kvelden i forveien. Man er ikke mest oppfinnsom på morgenkvisten og ender fort opp med en kjip skive som ikke akkurat frister mest når det endelig er lunsj.

Ο Frokost
Selv er jeg absolutt ikke noe frokostmenneske. Likevel merker jeg forskjell på formen de dagen jeg får i meg noe så lite som noen skjeer youghurt. Ved å ordne en god grøt kvelden i forveien som man bare varmer opp, slipper man å styre så mye også. Og frokosten bør nytes sittende. Å kaste i seg en halv skive med Nugatti før man løper ut døren telles ikke (Her kan jeg virkelig forbedre meg!).

Ο Gjør noe hyggelig
Start dagen og uken med noe du setter pris på. Om det er å lese nyhetene, ta en lang dusj, nyte en kopp kaffe eller bare sitte i vinduskarmen mens man ser morgenrushet bygger seg opp er opp. Du vet best selv hva du setter mest pris på. Gjør mer av det! 

Ο Beregn god tid
Stress er giftig, spesielt på morgenen. Stress gjør at du glemmer av minnepennen med dagens viktige presentasjon på. Stress gjør at du tar sinksalve på tannkosten. Stress gjør at strømpebuksen rakner når du nesten har fått den helt på. Stress gjør at du hopper over punktene ovenfor. Stress gjør med andre ord til at du ikke får noen god start på verken dagen eller uken. Ved å ha litt ekstra med tid kan du ligge å småprate på puten med den du er glad i, få en koselig frokost med barna, eller kanskje nyte den magiske stillheten før de andre har stått opp. 

- Hva er deres beste morgenrutine?

#Blogg #skjønnhet #sminke #mandag #blåmandag #morgen #trøtt #helg #tips #guide #triks #vaner #råd #morgenrutine #hverdag #kos #kaffe #foto

5 kommentarer Skjul

Henriette Celin

29.08.2016 kl.23:00

Herlige punkter. Det å våkne uthvilt, og ha det meste klart kvelden før er viktig for meg også (:
Sofie M

29.08.2016 kl.23:31

Henriette Celin: ja oh det utgjør så innmari stor forskjell hvis man ikke gjør det! ;)
Merete

31.08.2016 kl.17:16

Gode tips, og veldig koselige bildecollager! :)
Hilde

04.09.2016 kl.20:54

Hei Sofie! Koselig innlegg. Jeg bare lurer, hvilket merke er brillene dine?
Sofie M

04.09.2016 kl.21:24

Hei Hilde! Så gøy at du liker innlegget:) jeg har solbriller fra ray ban.

Skriv en ny kommentar

hits